"Brugsanvisning" til denne blog

Kære venner, denne blog er lavet i omvendt kronologi og de første indlæg står til sidst.
Sådan er blogs indrettet og man kan ikke ændre på det.
Hvis I vil læse det fra begyndelsen, så skal I starte bagfra! Sorry, men sådan er det.
Menuen til venstre er dog "vendt om" og det tidligste står først.
Bloggen er ikke helt færdig i skrivende stund - april 2012.
Man kan lægge meget på sådan en blog og den er, på nuværende tidspunkt,
lige ved at blive mere omfattende end selve rejsen! ;o))

fredag den 17. februar 2012

13/2/2012 Tiruvannamalai - Kanchepuram

Mandag


Afsted til Kanchepuram

Havde en fin køretur dog på nogle hullede småveje. Der er 115 km til Kanchepuram og det skulle tage 2 ½ time.
På vejen så vi mange templer og særligt et Jain tempel på toppen af et lille bjerg var meget usædvanligt. En kirke lå meget smukt på siden af et andet lille bjerg og jeg fik nogle gode billeder af det.

Brune geder!

Gederne er brune i denne del af Tamil Nadu, hvor de var sorte i Trankebar området.

Sorte smågeder i Guldsmedegade, Trankebar

Risen står grøn på markerne her og er ikke i blomst eller frø, så hvor mange afgrøder de høster om året, må jeg vente med at få at vide, til jeg få en chauffør der kan lidt mere engelsk. Her i Tamil Nadu er de ikke så ferme til engelsk og jeg kan ikke se hvilke byer vi er i, da alt står på tamil. Normalt står der adresse og bynavn på forretningerne på engelsk, men ikke her i T.N.

Var i Kanchepuram kl. ca. 15, da vi stoppede et par steder for at fotografere og var lidt længe om at finde hotellet. Et udmærket et af slagsen, bortset fra generatoren, som larmer usædvanligt meget, når der er strømafbrydelse.

Tog en rickshaw ind til Ekambadeswara Shiva templet og jeg havde den sædvanlige gode oplevelse og sjove episoder med tempel "guider", præster, besøgende og nogle kvinder ved Mango træet. Lavede et ritual for familien, især mor mv. Fik nogle gode billeder derfra: Klik her

Ekambareswara templet i Kanchipuram repræsenterer “Prithvi – earth – jord elementet” og har eksisteret fra før 600 år før vor tidsregning. Det tidligste tempel eksisterer ikke mere og templet har været ombygget adskillige gange. Templet er omtalt i den vediske littertur og er højt besunget af Saivite helgerne.
Templet dækker et areal på over 40 acres og templets indgang, Raja Gopuramen er 57 meter høj og derved et af Sydindiens højeste. Tempel træet, Stala Vruksham, siges at være ca 3500 år gammelt. Det skulle bære Mangoer med 4 forskellige smage, symboliserende de 4 Vedaer.

Havde set et Vishnu tempel, hvor en kæmpe stor processionsvogn holdt udenfor. Prøvede at finde det igen for, at tage billeder, men det var vist for langt væk. Prøver igen i morgen.

I stedet gik jeg ind i et andet Shiva tempel og mødte to tempel-guide-wannabees. Det var sjovt. Jeg beundrede deres Mango tempeltræ med en stemmediameter på vel nok en 2 meter, men især de mange Naga Murtis, 108 var der af de specielle slange figurer.

Naga Murtis i stort antal

De to herrer var fy og flamme og ville vise mig det hele. Det fik de lov til og viste mig et lille hul ved foden af stammen, hvor der boede en Kobra slange. Den kom ud når det blev mørkt og der var ikke noget at se i hullet.

Kobra slangens hule

De ville jo fotograferes og jeg fik dem til at fotografere mig, men da vi var nået til at jeg skulle fotograferes alene, var der ikke mere strøm på mit eneste batteri, så-eh jeg må tage til takke med at den ene af de to tandløse gentlemen er med på billedet.

Naga Murtis under Mango tempeltræet

De skulle selvfølgelig have betaling for deres ”arbejde” og de fik hver en 100 rupee lap – alt for meget, men jeg orker/nænner ikke at diskutere med dem. Jeg havde jo haft en god oplevelse. Den ene blev så ivrig, at jeg måtte fortælle ham, at jeg kom igen i morgen. Det havde jeg faktisk også i sinde, men tror ikke jeg når det. Vil nok hellere tidligt til Tirupati. Der er jo en tempeltop, der forhåbentlig venter mig og som er en af hovedårsagerne til hele denne tur.

"Cow country!" Inderne spørger altid hvor man er fra og når de hører at jeg er fra Danmark, siger de altid ”ah - cow country!” De ældre har lært i skolen, at vi har mange køer og mælk i Danmark og vi får os altid en god ko snak. Jeg prøvede at fortælle dem, at jeg havde lagt mærke til at gederne her i området var brune og at gederne i Taramgabadi var sorte, men det gik ikke så godt, da de ikke vidste hvor Taramgabadi var!!

Se flere billeder af Naga Murtis i Shiva templet: Klik her

Fik igen her til aften en sms fra Aircel. De ville lukke min telefon. De havde ikke modtaget noget dokument. Blev igen ærgerlig over, at jeg skal bruge tid på det, når det ikke engang er min skyld. De har kopieret det forkerte visa. Der er vel 10 visaer i passet og han har bare slået op på en side og taget det første det bedste. De kan ikke finde ud af at sige til hovedkontoret, at det er ok. Jeg var nok ikke var i Indien, hvis mit visa var udløbet for, i bedste fald, 3 år siden!! Jeg har ikke tid til gøre noget ved det, så må de lukke telefonen. Modtager også en 4-5 reklamer hver dag.

Var nede og spise i en ualmindelig støjende restaurant, ved siden af hotellet. Men jeg synes det er sjovt, langt sjovere end at være sammen med "mine egne", nemlig udlændingene. Jeg vækker ikke så meget opsigt mere og tager det som en vellykket integration. En pige satte sig ved mit bord med en kop kaffe. Kvinder sætter sig sammen med andre kvinder, i tog, busser, på en bænk osv. hvis der er mulighed for det. Vi holder os lidt fra mændene og det er egentlig hyggeligt, at være lidt i "fred". Vi talte ikke sammen. Hun var en moderne by-pige.

Fik ikke set det ældste tempel i Kanchipuram, Kailashanatha templet med den største Lingam i byen!! Så det må vente til en anden gang, men jeg tror dog ikke jeg kommer tilbage hertil. Det ligger ligesom ikke i kortene pt.