"Brugsanvisning" til denne blog

Kære venner, denne blog er lavet i omvendt kronologi og de første indlæg står til sidst.
Sådan er blogs indrettet og man kan ikke ændre på det.
Hvis I vil læse det fra begyndelsen, så skal I starte bagfra! Sorry, men sådan er det.
Menuen til venstre er dog "vendt om" og det tidligste står først.
Bloggen er ikke helt færdig i skrivende stund - april 2012.
Man kan lægge meget på sådan en blog og den er, på nuværende tidspunkt,
lige ved at blive mere omfattende end selve rejsen! ;o))

fredag den 24. februar 2012

24/2/2012 Delhi - turen går hjemad

Fredag
Jeg skal til Connaught Circle og på Janpat marked for at købe ind. A-pro-pos 
det med at gå tilsløret, som jeg skrev om i går, så skal jeg tit lige overvinde mig selv for at gå ud og kæmpe med rickshaw drivere, varmen, mændenes opmærksomhed, tiggere osv. Men det skal jo til og jeg må springe ud i det for sidste gang på denne tur.
Delhi trafik set fra en rickshaw
Utroligt hvad man kan have 
på en motorcykel her i Indien!

Janpat marked er lukket for tiden pga. metrobyggeri. Der er meget store trafikanlæg i gang alle steder i Delhi. I myldretiden spildes uendeligt meget tid i trafikkøer.


Antallet af moderne biler er eksploderet overalt i Indien i de sidste 20 år. I begyndelsen af 1990’erne så man sjældent en moderne bil. Det var den velkendte "Ambassador", lavet efter en gammel engelsk tegning(!), tror jeg, som alle biler var bygget ud fra. De kørte mest som taxier. De moderne biler blev udelukkende brugt af ministre, diplomater, meget rige indere eller udlændinge. Med de stigende velstand er der nu så stor trængsel i storbyerne, at trafikken mange steder går i helt stå i myldretiden, der strækker sig over mange flere timer end hos os, dvs. næsten hele dagen til kl 21 om aftenen. 



Jeg kunne så ikke få de viskosebluser, som jeg plejer at købe på Janpat Market og de har dem ikke andre steder i nærheden, da inderne ikke bruger dem. Janpat marked er beregnet mest for udlændinge. Så alle der skulle til Janpat blev kørt hen til et stort "Silk Emporum" med alskens sjaler, sarier, pudebetræk osv. osv. 


I dette kæmpe Silk Emporum mødte jeg en pige, som var i Indien for første gang. Hun var lidt i tvivl om hvorfor hun var blevet kørt herhen!! Hun havde lavet en aftale med rickshaw køreren om at køre hende på en rundtur i Delhi og ville egentlig ikke købe noget!! Spurgte lidt ind til prisen og hvor mange steder de skulle og kunne fortælle hende at prisen var ok. I mellemtiden var chaufføren blevet lidt nervøs over vores samtale, da han kunne forstå vi talte om km, steder og priser. Glad blev han da hun ville fortsætte med ham og at aftalen var i orden. De snyder især nye rejsende.


Efter en god shoppingtur på Connaught Circle, fik jeg nogle andre bluser og et ekstra par Levis bukser. Det er sjovt at se de varer de sælger her i Indien i mærkevarebutikker som Benetton, Levis, Puma osv. Det er noget helt andet end i vores del af verden. 
Begge richshaw drivere, på frem og tilbage turen, forlangte den pris det koster: 50 rupees, og jeg behøvede, til min store lettelse, ikke at "forhandle" med dem.
Tilbage er jeg kommet på nettet igen, gratis. Da toilettet var på gangen, og jeg bemærkede det ved skranken, fik jeg frit internet, som "plaster på såret"! Så jeg er ved at slutte min beretning fra denne tur.
Jeg skal jo afsted fra hotellet kl. 1.30, så der skal slappes af resten af dagen.

Endnu engang
- håber at se denne pakke igen i DK!

Klokken er 0.30 - skal til at pakke det sidste og har lige taget et billede af min pakke med Gopuramen, som det har taget 3 år og en rejse til Indien at finde. Nu skal den bare hjem i hel tilstand, så det er spændende, hvordan jeg får den afsted med flyet til Istanbul og derefter til Danmark.

Jeg tog min lidt bekymrede mine på ved Türkish Airline counteren, fik pakken rullet ind i folie og chekket ind med "Fragile" skilte på. Jeg føler mig sikker på, at den ikke lider overlast - skal nok også gå godt, når den skal lastes om i Istanbul.

På vej ud til gaten var der noget godt toilet design. En mand gik og tog billeder af en toilet indgang! Jeg blev selvfølgelig nysgerrig og til min overraskelse var det dette han tog billeder af: Gents & Ladies. Selv i min rejsetræthed, her midt om natten, måtte jeg tilbage for at se om det var sådan på alle toiletterne, jeg havde passeret og det var det:

Bare smukt ...
... etnisk ...
... og vel nok de mest charmerende toiletter 
jeg har set!
Indira Gandhi International Airport, 
hvor blev jeg bare glad!