"Brugsanvisning" til denne blog

Kære venner, denne blog er lavet i omvendt kronologi og de første indlæg står til sidst.
Sådan er blogs indrettet og man kan ikke ændre på det.
Hvis I vil læse det fra begyndelsen, så skal I starte bagfra! Sorry, men sådan er det.
Menuen til venstre er dog "vendt om" og det tidligste står først.
Bloggen er ikke helt færdig i skrivende stund - april 2012.
Man kan lægge meget på sådan en blog og den er, på nuværende tidspunkt,
lige ved at blive mere omfattende end selve rejsen! ;o))

fredag den 24. februar 2012

22/2/2012 I Tirupati og hente Gopuramen

Onsdag
Skal til Tirupati i dag kl. 11 og hente tempeltoppen. Det er en smuk køretur 2 ½ time x 2 + en time i Tirupati, så jeg er vel tilbage i Madanapalle ved 17-18-tiden. Jeg er spændt på den. Det ER den rigtige og nøjagtig, som jeg har set den i en hotelreception i Delhi i 2009!
Tirumala Venkateswara Gopuram
 i receptionen på Southern Hotel, 
New Delhi 2009 ...
... i en montre, 
der kan både spille og lyse - nice!!
Det har jeg dog ikke brug for.

Den polske pige var med på turen, da hun længe gerne har ville besøge Oneness University og Tirupati er 2/3 af vejen til Varadayyapalaiyam, en temmelig ukendt by nord for Chennai, ved Pulicat Lake, en indsø på Coromandel kysten. Varadayyap. ligger bare 45 km fra Sri Kalahasti, hvor jeg var for ca. en uge siden. Jeg tænkte på, om jeg skulle tage forbi Golden City, hvor jeg er blevet initieret i Deeksha, men vidste ikke at besøgende kunne komme på visit en enkelt dag. Da jeg var på kursus der, var der kun adgang for kursister. Nu er det meget mere udbygget. Oneness Templet og anlægget rundt om ser fint ud på billeder. Se billeder fra Oneness University fra 2006 - Klik her 


Gopuramen var fiks og færdig og nøjagtig som jeg havde ønsket den! Den duftede lidt af noget to-komponent enten guldmaling eller det materiale, den er støbt i. Shop owneren var ikke kommet og ville være der i løbet af ½ time. 

Chaufføren og jeg gik til frokost Det er meget normalt at man bespiser chaufføren på længere ture. Jeg fik en "vedgetable curry", som var så stærk, at maven senere sagde stop. Jeg var i forvejen dårlig, pga. for meget chili i maden, støv, skidt og lidt dårligt selskab. Aftenen før havde jeg tilbragt med akupunktur punkter, homeopatisk Infeksin osv. osv. og havde kun fået to bananer til morgenmad.
Modellen, som den nye er lavet efter
Gopuramen i et mindre tempel i Tirupati, 
der er en nøjagtig kopi af den 
gyldne tempeltop på Tirumala templet.
Hotel manageren foran klenodiet

Gopuramen var pakket fint i en kasse, da vi kom tilbage. To ivrige unge mennesker skulle der til. Shop owneren havde flere Venkateswara figurer med, som jeg kunne vælge mellem: tre med stene og én der passede i størrelsen. Jeg faldt jo for en med en Gaja Mala (stor blomsterkrans) plus den, der passede i størrelsen og fik dem begge to! Det var pænt af ham.

"Papirene" ordnes af shop owneren (til højre)

Han fik resten af pengene og hortel manageren fik 200 rupees. Det var han ikke tilfreds med. Han havde jo set alle de penge, der gik ind i handelen og jeg har det stadig dårligt over at have skuffet ham. Han havde taget sin fineste skjorte på og jeg må gøre noget ved det. Tænker på at sende ham flere penge her fra Delhi eller hjemmefra. Har dog ikke gadenavnet på hotellet. Kan måske finde det via forretningen, som vist lå i samme gade. 
Uden hans hjælp havde jeg måske ikke fundet butikken. Det føltes dog guidet, da jeg ender op i et hotel få hundrede meter fra en shop, der har handlet med netop de templetoppe!

Fik pakket Gopuramen om, så den er sikret i bunden med to par bukser og mod at slingre fra side til side i kassen vha. tre toiletruller, som jeg kom til at købe for meget i et supermarked. Toppen blev sikret med et plastikkrus! Det er nødvendigt, at den har mulighed for at blive chekket ind sammen med bagagen. Det er selvfølge en risiko, men én jeg er nødt til at tage.